Co zrobić żeby samochód mniej palił?

Co zrobić żeby samochód mniej palił? Dobre pytanie, szczególnie biorąc pod uwagę galopujące ceny paliw w Polsce, niestabilną sytuację ekonomiczną, gospodarczą i niestety, inflację. Niemniej, pytanie to możemy zadać w ramach każdego pojazdu mechanicznego napędzanego silnikiem. Tak więc kwestia dotyczy zarówno samochodów osobowych, busów, pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych czy nawet wózków widłowych.

Aby rozwinąć temat, najpierw musimy się skupić na podstawach i zadać sobie pytanie: dlaczego silnik pali tak dużo? Oczywistym jest fakt, że podstawowymi kwestiami wpływającymi na spalanie są:

  • rodzaj silnika
  • pojemność silnika i jego moc
  • stan układu paliwowego w silnikach benzynowych (cewki, świece zapłonowe)
  • stan układu paliwowego w silnikach diesla (wtryski, świece żarowe)
  • stan turbosprężarki
  • stan filtra cząstek stałych
  • stan zaworu recyrkulacji spalin

Uogólniając, stan auta i jego kluczowych podzespołów poza samym litrażem silnika ma realny wpływ na poziom spalanego oleju napędowego czy benzyny. Kiedy już ustalimy, że kondycja mechaniczna pojazdu jest nienaganna, to jedynym sposobem na uzyskanie mniejszego spalania poza ekologiczną i racjonalną jazdą, jest chiptuning.

Chiptuning w BMW 3GT 313 HP

Chiptuning w BMW 3GT 313 HP

Chiptuning w BMW 3GT 313 HP

 

Chiptuning sposobem na mniejsze spalanie!

Chiptuning dla wielu osób kojarzy się wyłącznie z programowym podniesieniem mocy wykorzystującym potencjał danej jednostki napędowej. Nie dziwi więc fakt, że utożsamianie z tym procederem większego spalania jest naturalnym tokiem myślenia. Większa moc, a więc większe spalanie. Jednak nic bardziej mylnego! Taki sposób dedukcji jest paradoksalnie błędny, ponieważ wraz z optymalizacją mapy sterownika silnika i zwiększaniem mocy, apetyt na paliwo ulega bardzo zauważalnym spadkom!

Zainteresuje Cię zapewne pytanie: o ile i realnie, można zmniejszyć spalanie?

Zacznijmy od tego, że prace silników benzynowych znacznie trudniej zoptymalizować. Ale nie jest to niemożliwe. Przyrosty mocy w silnikach wolnossących będą mizerne, w uturbionych – w zależności od pojemności – o wiele większe. Tutaj spadki w spalaniu będą zauważalne, ale pod warunkiem ekonomicznej jazdy. Przy chętniej wciskanym pedale gazu spalanie będzie naturalnie rosnąć, ale rzecz jasna, byłoby tak samo nawet bez modyfikacji oprogramowania.

Co innego silniki wysokoprężne. Tutaj sytuacja jest niezwykle atrakcyjna, bo silnik poddany operacji chiptuningu może w bardzo pokaźny sposób zredukować spalanie. I im większa pojemność silnika lub jego przeznaczenie w zależności od pojazdu w jakim się znajduje – samochód osobowy, bus, pojazd ciężarowy, maszyna budowlana – tym apetyt na spalanie spadnie jeszcze bardziej po optymalizacji seryjnej mapy.

 

O ile realnie można zmniejszyć spalanie?

W warunkach standardowego użytkowania pojazdu z silnikiem benzynowym, uśredniając to stwierdzenie w zakresie pojemności i charakterystyki silnika, zazwyczaj możemy liczyć na spadki rzędu 1 litra na każde pokonane 100 kilometrów. Natomiast w przypadku silników wysokoprężnych, po wykonaniu modyfikacji, wartości te są znacznie bardziej atrakcyjne. W takich sytuacjach, w przypadku aut osobowych notujemy u Klientów spadki w spalaniu na poziomie 1-2 litrów, w przypadku busów i pojazdów ciężarowych od 2 do 4 litrów, a w przypadku maszyn budowlanych do 5 litrów na każdą motogodzinę!

Podsumowując, chiptuning faktycznie nie tylko dodaje mocy i elastyczności silnikom benzynowym i wysokoprężnym, ale faktycznie wpływa również na mniejsze spalanie. Jest to pewien paradoks, który sprawia, że sporo osób z uwagi o obawy związane ze zwiększonym spalaniem po takiej modyfikacji, w ogóle się na nią nie decyduje. Jest to zbędny strach, który wielu ludzi odciąga od wykonania bardzo bezpiecznej, a zarazem ekonomicznej usługi.

Oto potwierdzony przykład od jednego z wielu naszych Klientów, u którego wykonaliśmy usługę w pojeździe ciężarowym, a konkretnie w modelu MAN TGX 440.

Cena za olej napędowy z dnia 03.03.2022 – 6,50 PLN.

Zanotowany spadek spalania na 100 kilometrów – 4 litry

A więc czas na odrobinę matematyki.

Na każde kolejne 100 kilometrów, pojazd ciężarowy oszczędza kwotę: 26 PLN

Na każde kolejne 1000 kilometrów, pojazd ciężarowy oszczędza kwotę: 260 PLN

Zakładając, że w miesiącu pojazd ciężarowy pokona realnie 20 000 kilometrów, uzyskujemy kwotę: 5200 PLN

 

A jeśli mamy więcej niż jedno auto, bus, ciężarówkę czy maszynę budowlaną, oszczędności te rosną proporcjonalnie do ilości posiadanych pojazdów.