Czy można wlać za dużo AdBlue? Warto podkreślić, że jest to roztwór mocznika stosowany w nowoczesnych silnikach diesla z układami SCR (Selective Catalytic Reduction). Jego głównym zadaniem jest redukcja tlenków azotu (NOx) w spalinach. Ale czy tankować AdBlue do pełna? Czy AdBlue dolewać do pełna to dobry pomysł? I co się stanie, jeśli wlejesz zbyt dużo AdBlue? Odpowiedzi są istotne nie tylko dla bezpieczeństwa auta, ale także portfela kierowcy.
Spis treści:
- Ile AdBlue wchodzi do zbiornika?
- Czy można wlać za dużo AdBlue?
- Jak prawidłowo dolewać AdBlue?
- Podsumowanie: czy tankować AdBlue do pełna?
Ile AdBlue wchodzi do zbiornika?
AdBlue nie trafia do silnika, a do specjalnego zbiornika, z którego jest dozowany do układu wydechowego. Tam, w reakcji chemicznej w katalizatorze SCR, rozkłada tlenki azotu na azot i parę wodną. Typowa pojemność zbiornika AdBlue zależy od modelu pojazdu – najczęściej mieści od 10 do 20 litrów. Wielu kierowców zadaje pytanie: czy tankować AdBlue do pełna? Choć może się to wydawać wygodne, nie zawsze jest zalecane. Wlewanie „pod korek” może prowadzić do przepełnienia i wycieku, a to z kolei – do korozji i uszkodzeń czujników.
Czy można wlać za dużo AdBlue?
Teoretycznie system SCR sam pobiera odpowiednią ilość AdBlue, a jego nadmiar nie wpływa bezpośrednio na spalanie paliwa. Jednak czy można wlać za dużo AdBlue? Owszem – i to nie bez konsekwencji. Zbiorniki AdBlue mają określoną pojemność, a ich przepełnienie może prowadzić do:
- wycieku roztworu, który krystalizuje się na elementach pojazdu (co prowadzi do korozji i uszkodzeń);
- problemów z odpowietrzeniem zbiornika i czujnikami poziomu AdBlue;
- pojawienia się błędów w sterowniku silnika (np. check engine);
- zalania wlewu lub odpowietrznika, co może utrudniać dalsze tankowanie.
Co się stanie, jeśli wlejesz zbyt dużo AdBlue? W najgorszym przypadku uszkodzisz czujniki lub układ SCR, co może oznaczać konieczność jego wymiany. Koszty? Nawet kilka tysięcy złotych.
Jak prawidłowo dolewać AdBlue?
Najlepszą praktyką jest dolewanie AdBlue zgodnie z instrukcją producenta pojazdu. Jak prawidłowo dolewać AdBlue? Oto kilka porad:
- Sprawdź pojemność zbiornika – to, ile AdBlue wchodzi do zbiornika, można znaleźć w instrukcji auta.
- Unikaj dolewania do pełna – zostaw miejsce na rozszerzalność cieczy.
- Tankuj AdBlue w miejscach przeznaczonych dla samochodów osobowych, nie ciężarowych (tam wlewy mają większy przepływ).
- Nie mieszaj AdBlue z innymi cieczami – to nie jest dodatek do paliwa!
- Po zatankowaniu upewnij się, że korek jest dobrze zakręcony – to zabezpiecza przed parowaniem i krystalizacją mocznika.
Co się stanie jeśli wlejesz zbyt dużo AdBlue? Co zrobić, kiedy pojawią się problemy? Zgłoś się do BMG Tuning!
Co się stanie, jeśli wlejesz zbyt dużo AdBlue i system zacznie generować błędy? W takiej sytuacji możesz skorzystać z usług BMG Tuning – specjalistów w zakresie nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji. Oferujemy między innymi tuning samochodów oraz usuwanie AdBlue. Druga usługa to opcja wybierana przez właścicieli aut, którzy chcą zminimalizować ryzyko awarii i kosztownych napraw, zwłaszcza po zakończeniu gwarancji pojazdu. Działanie to wymaga wiedzy i odpowiedniego oprogramowania – a tego właśnie możesz oczekiwać od zespołu BMG Tuning.
Podsumowanie: czy tankować AdBlue do pełna?
Czy AdBlue dolewać do pełna? Nie. System SCR działa poprawnie tylko wtedy, gdy jest utrzymany w odpowiednich warunkach. Przepełnienie zbiornika może spowodować nie tylko usterki, ale i wysokie koszty serwisu. Jeśli nie wiesz, czy można wlać za dużo AdBlue – pamiętaj, że ostrożność zawsze wygrywa z pośpiechem. A jeśli problemy już wystąpiły – z pomocą przychodzi BMG Tuning. Podczas dolewania warto kontrolować poziom cieczy i nie ignorować zaleceń producenta pojazdu. System SCR nie potrzebuje pełnego zbiornika – ważniejsze jest jego szczelne zamknięcie i brak wycieków. Stosując się do tych zasad, unikniesz problemów i przedłużysz żywotność całego układu.