Tuning BWM M440i G22
Tuning w BMW M440i G22. Aktywny wydech w BMW M440i G22. Pierwsza nowa „czwórka” w naszych rękach z nowym grillem, czyli przewodnim tematem ostatnich miesięcy. Szczerze? Na żywo jednak nowy design robi mega robotę, a prześmiewcze komentarze z przed premiery modelu można wrzucić do kosza z internetowym hejtem. Wracając do sedna, jest to nowy model BMW M440i, którego dźwięk dławią wielkie katalizatory oraz filtry cząstek stałych w centralnej sekcji wydechu. Finalnie, tego auta w ogóle nie słychać, ale problemów jest więcej…
Wszystkie 374 konie mechaniczne napędza trzylitrowy, doładowany silnik. Jednostka jest naprawdę niezwykle efektywna, ale zastosowano w niej nowy sterownik, który niestety jest zablokowany przed odczytem obecnych sprzętów tunerskich. I jaki jest tego efekt?
Brak możliwości modyfikacji mapy z poziomu komputera. Czyli wszelkie modyfikacje w aucie, które wymagałyby przeprogramowania sterownika silnika z chiptuningiem włącznie, nie mają racji bytu, ponieważ na obecną chwilę nie ma takich możliwości. To zła informacja dla wszystkich osób, które myślą nad przerobieniem swojego dowolnego modelu BMW po drugiej połowie 2020 roku. Nie ma więc jak wymienić wydechu, usunąć katalizatorów czy feralnego filtra OPF, aby w aucie nie sypało błędami…
Aktywny wydech w BMW G22
Osoby poszukujące lepszego brzmienia auta mogą pokusić się o układy typu catback nie wymagające przeprogramowania sterownika, ale pamiętać należy o tym, że z przodu mamy spore katalizatory i filtr cząstek stałych, co po prostu dławi samochód już od turbo. Dlatego w tym przypadku zdecydowaliśmy się na montaż naszej elektronicznej wersji układu wydechowego i wierzcie lub nie, ale wyszło naprawdę świetnie. Przy odpowiedniej konfiguracji dźwięku auto nabrało charakteru i brzmi znacznie lepiej niż seryjny egzemplarz.
Chiptuning BMW M440i G22
A co z mocą? No cóż, na obecną chwilę (kwiecień 2021) nie pozostaje nic innego jak zewnętrzne powerboxy, które z naszego doświadczenia mogą, ale wcale nie muszą się sprawdzić. Decydując się jednak na zewnętrzne urządzenie sugerujemy wybrać droższe, ale względnie bardziej sprawdzone jakim są boxy marki JB4. Na tle innych producentów, ten wypada najkorzystniej względem realnych wyników, a tych opisanych w dokumentacji.
Kiedy już pojawi się możliwość modyfikacji sterownika z poziomu sprzętów tunerskich na świecie, a co mamy nadzieję, nastąpi jak najszybciej, wówczas chiptuning nowej m440i wejdzie na zupełnie inny poziom. W grę wejdą modyfikację związane nie tylko z przyrostem mocy, ale również strojeniem auta po modyfikacjach mechanicznych, jak zastosowanie dekatów czy pozbycie się filtra OPF. Dzięki temu i dźwięk i moc „nowej czwórki” da jeszcze więcej frajdy właścicielom nowych modeli BMW z serii 4.
A czego będzie można się spodziewać? Znając potencjał nowych jednostek uważamy, że STAGE1 na bez modyfikacji mechanicznych z powodzeniem zapewni przyrost dodatkowych 40 HP i 60 NM, a po modyfikacji układu wydechowego i strojeniu, przyrosty te sięgną okolicy 80 – 90 HP i i 110 – 130 NM.