Aktywny system wydechowy
Aktywny system wydechowy to rosnące na popularności rozwiązanie, które szturmem zdobywa rynek tuningu samochodów. W dzisiejszym wpisie postanowiliśmy przyjrzeć się temu rozwiązaniu i odpowiedzieć na wszystkie kluczowe pytania pojawiające się w Internecie. Jakie są dostępne na rynku rozwiązania? Na co warto zwrócić uwagę? Czy wpływa na utratę gwarancji? O tym wszystkim odpowiadamy w dzisiejszym wpisie.
Rodzaje aktywnego wydechu
Przede wszystkim musimy uwzględnić fakt, że aktywny wydech występuje w dwóch wariantach. Układ ten dzielimy na wydech elektroniczny określany mianem uniwersalnego oraz wydech klasyczny wzbogacony o klapy, który z powodzeniem możemy przypisać do kategorii klasycznych wydechów sportowych.
Jakie są różnice i wiążące się z wyborem wydechu plusy i minusy?
Aktywny wydech uniwersalny – elektroniczny
Aktywny wydech, określany mianem uniwersalnego to rodzaj wydechu, który pierwotnie zaprezentowało Audi w jednostkach diesla i wyróżnionych wersjach Competition oraz tych sygnowanych literą „S”. Były to modele z fabrycznie wbudowanym systemem generującym dźwięk za pomocą specjalnych głośników – popularnie określanych mianem „gruszek”. Są to specjalne tłumiki wbudowane w okolice klasycznego układu wydechowego, a dźwiękiem zarządza komputer sparowany ze specjalnym modułem bluetooth.
Na tym etapie warto wyróżnić fakt, że dźwięk jest generowany „sztucznie” i dotyczy głównie aut z silnikiem diesla (dziś oferujemy takie rozwiązanie również dla aut z silnikami benzynowymi, ale o tym później). Niemniej, wydech faktycznie słychać na zewnątrz auta. Całość sprzężona jest z reakcją na pedał gazu, więc przynajmniej w teorii, wszystko powinno brzmieć bardzo realnie.
W ślad za Audi, co nie dziwi, poszedł również Volkswagen, który oferuje takie rozwiązanie chociażby dla przykładu w modelach Golfa GTD czy BMW we flagowych modelach X5 M50D. Ta sama sytuacja ma miejsce w Maserati i dla przykładu modeli Ghibli z silnikiem diesla. W każdym z wyżej wymienionych wariantów głośnik zamontowany jest w okolicy oryginalnego wydechu, a moduł znajduje się w głębi bagażnika wraz z resztą elektroniki. W autach, które nie mają fabrycznie zamontowanego układu, czasami jest konieczność montażu głośnika w klapie, wraz z „ujściem” do zewnątrz. Wynika to z braku miejsca w podłodze samochodu.
Maserati, VW, Audi, BMW, Maxhaust, Panthera, Active Sound, BMG Tuning
Pojawia się pytanie: czy wszystkie układy brzmią tak samo? Czy wszystkie są warte swojej ceny? No i tutaj zaczyna się temat, który należy skrupulatnie opisać. Rozwiązanie to ma już kilka dobrych lat na karku i to co obecnie oferują koncerny swoim Klientom, mogłoby ulec zmianie, bo jakość dźwięku była akceptowalna, wręcz imponująca, ale było to dekadę temu. Obecnie taki system może brzmieć o niebo lepiej. Bo możliwości ku temu są. Tyle, że wciąż trzeba dokonać mądrego wyboru.
Poza OEM-owymi układami, na rynku jest kilka najpopularniejszych produktów, a wśród nich wiodą prym wydechy marki Maxhaust i Panthera. A także nasz. Ale czy brzmią tak samo dobrze, mimo, że funkcjonalność systemów jest podobna? Niekoniecznie. O tym za chwilę, bo najpierw poznajmy kluczowe informacje na temat samego rozwiązania.
Główne cechy naszego wydechu (i po części systemów konkurencji):
✅ system działa automatycznie z poziomu trybów jazdy komputera
✅ pozwala na modyfikację dźwięku z poziomu aplikacji iOS / Android
✅ zestaw składa się z głośnika, wiązki, modułu bluetooth i opcjonalnie głośnika wysokich tonów (nasza nowość 2020)
✅ wydech nie koliduje z gwarancją, można montować go w nowych autach
✅ wydech można przełożyć do dowolnego auta w przyszłości
✅ brzmi tak samo dobrze w dieslu i benzynie
✅ najnowsza wersja systemu brzmi po prostu fenomenalnie
✅ posiada opcję strzału z wydechu oraz pop&bang
✅ w autach z fabrycznym wydechem wystarczy podmiana modułu, by uzyskać o niebo lepszy dźwięk
Wydechy od BMG, Maxhaust, Panthera
Bez względu na to czy mówimy o naszym wydechu, czy rozwiązaniach konkurencji, zasada jest po częsci taka sama. Wydech działa automatycznie z poziomu trybów jazdy w samochodzie, a opcjonalnie doposażony jest w aplikację iOS / Android do wprowadzania modyfikacji wedle własnych preferencji. I zapisywania ich w module bluetooth, wchodzącym w skład zestawu. Różnicę stanowi natomiast jakość dźwięku.
Tak działa nasz aktywny wydech na jednym głośniku na przykładzie montażu w Audi Q8.
Brak możliwości sterowania dźwiękiem z appki mają jedynie właściciele aut z fabrycznie wbudowanym systemem. No i różnicą jest jakość dźwięku, co można zaobserwować w poniższych materiałach.
Porównanie jakości dźwięku – wydech od BMG Tuning
Tak brzmi nasz wydech na dwóch głośnikach i przedstawiamy go w zestawieniu z dość popularną konkurencją.
Aktywny wydech Maxhaust
Wydech od firmy Maxhaust stanowi alternatywę dla naszego rozwiązania i oczywiście ją również warto rozważyć. Zaznaczamy jednak, że znamy to rozwiązanie, słyszeliśmy je na żywo i decyzję o tym czy warto inwestować w tę opcję pozostawiamy Państwu. Uszy mamy raczej te same, tak więc zachęcamy do odsłuchu i porównania efektu.
Aktywny wydech Panthera
Wydech od producenta Panthera sklasyfikowalibyśmy na tym samym pułapie co wydech od konkurencyjnego Maxhausta. Czy brzmi dobrze? Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy Państwu. Jednak zasada działania i zakres możliwości związanych z wyborem i rodzajem dźwięku pozostaje bez zmian.
Dodajmy, że podobnie brzmią również fabrycznie montowane wydechy w Audi, VW czy BMW.
Drugi wariant aktywnego wydechu – wydech klasyczny z klapami
Drugim wariantem aktywnego wydechu jest rozwiązanie w postaci klasycznego wydechu sportowego, który wzbogacony jest o tłumik z aktywnymi przepustnicami. To właśnie one umożliwiają wyciszenie wydechu, głównie za pomocą pilota w formie breloczka. Rozwiązanie to rekomendujemy wyłącznie dla samochodów z silnikiem benzynowym.
Modyfikacja ta wymaga wymiany całego, oryginalnego układu wydechowego lub jego części. Zazwyczaj są to kompletne rozwiązania lub układy typu cat-back. Sam montaż przepustnicy na niewiele się zdaje. Warto zaznaczyć, że modyfikacja ta nie zawsze jest możliwa w każdym modelu, a także fakt, że niestety, ale w sytuacji aut objętych gwarancją, wiąże się z jej utratą.
Główne cechy wydechu z klapami:
✅ możliwość wyciszenia wydechu
✅ sterowania z poziomu pilota
✅ wydechy klasyczne i dedykowane
? rekomendowany wyłącznie do silników benzynowych
? brak dostępności dla wszystkich modeli samochodów
? utrata gwarancji podczas modyfikacji
A jak działa wydech z klapami na bazie naszej realizacji w Jeepie SRT?
Słowem podsumowania
Jak widać, aktywny wydech dzieli się na dwa warianty – wydech elektroniczny i klasyczny z klapami. Atutem wydechu elektronicznego jest jego wszechstronność. Zalecamy go wszędzie tam gdzie brakuje brzmienia i charakteru, w autach z silnikami diesla, benzynowymi, hybrydami, a nawet – w niektórych modelach aut elektrycznych!
Dodatkowym plusem jest fakt, że montując wydech elektroniczny nie ma ryzyka utraty gwarancji, bo rozwiązanie to jest bezinwazyjne! Przy okazji, ważna informacja dla osób posiadających fabrycznie zamontowany wydech elektroniczny jest taka, że ten system może brzmieć o niebo lepiej i… nie trzeba montować całego zestawu, a jedynie sam moduł! ? Kończąc temat elektronicznego wydechu dodamy, że dostępne na rynku systemy znacznie odbiegają od siebie jakością dźwięku, więc nie można „wkładać ich do jednego worka”.
A dla wszystkich pozostałych maniaków motoryzacji proponujemy klasyczne, sportowe wydechy z klapami, choć warto pamiętać, że takie nie zawsze będą dostępne dla każdego auta. Wówczas pozostają do wyboru jedynie wydechy na zamówienie. I, że ich montaż w przypadku nowych samochodów jest jednoznaczny z utratą gwarancji na wydech.